tisdag 20 mars 2012

Så tar det slut

Det blev mycket vända plattor och det var en rolig tid. Jag som överårig hade minst lika kul som ungarna även om jag fick tacka nej till en del erbjudande av det mer onämnbara slaget. Nu var det inte bara att spela för ungdomar. Några spelningar gick av stapel på Eringsboda brunn för en äldre publik och även där blev det en del erbjudanden och jag måste säga att ungdomar är lättare att avvisa än medelålders damer.

På tal om annat så fanns det inga vita pengar i denna verksamhet det var svart rakt av och det var ofta stora pengar med den tidens mått.

En sak till måste jag skriva om.
Det fanns vid denna tid något som hette Discoforum, en mötesplats för DJ:s, skivbolag, tekniknördar och säljare av musikanläggningar.
Vi bjöds in till detta forum som hade plats i Malmö för året.
Från Karlskrona åkte vi fyra stycken som jag så här i efterhand konstaterar vad de tongivande på discofronten.
Vårt team var de enda i Blekinge som pysslade med mobildisco, alltså hade allt med oss i bilen/bilarna, en var etablerad vid  stadens enda stora discotek och en var kringresande DJ.

Dagen på forumet ägnades åt att träffa skivnasare som vi väl kände till och ytterligare några godbitar på skivhimlen bärgades.
Det är så enkelt att vissa kända får godiset andra okända får inte.
På kvällen blev det fest och där var det trängsel av kändisar som ville "promota" sig.
Julius, en av de stora arrangörerna idag var vid denna tid DJ och han skulle skulle vända plattor denna kväll.
http://juliusab.se/

Han berättade en kul historia om sina krav för att spela, betalning så, dricka så, och en drickaback att stå på eftersom han var ganska kortväxt.

Clabbe fanns på plats utan rakt över disc.
Ola Håkansson från Secret Service tog en drink vid vårt bord och visade sig vara en trevlig kille trots sin stora idolstatus och enorma framgångar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Secret_Service_(musikgrupp)

En stund satt Efva Attling från X-Models vid vårt bord och hon var garanterat inte lesbisk då, snarare........

Kvällen stora artist var Taco med sin då jättehit Puttin´on the Ritz.
http://www.youtube.com/watch?v=OG3PnQ3tgzY

Den låten fyllde ett dansgolv även om publiken var trög.
I min gamla skivsamlig finns ett signerat exemplar.

Nå, allt har sitt slut.
Gylling hade hämtat hem sina förluster och beslutade att lägga ner butiken.
Hela lagret såldes till en av de mer oseriösa handlarna i Blekinge.
Inredningen sålde jag till en nyöppnad kedja av bildelar i Karlshamn.
1982 lades butiken ner och mitt betyg är jag än idag nöjd med.

Jag fortsatte dock med plattvändandet några år till och min kompis i teamet är idag en stor nöjesprofil i Karlskrona med flera krogar under sin hatt.
Vi hade kul Christer, eller hur?

Ett kort gästspel på Domus avdelning för TV, video, musik var en trist historia men man måste försörja sig.
Men efter den trista tiden skulle jag ge mig in i datorernas förlovade land och det skulle bli en av de bästa tiderna i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar