måndag 19 mars 2012

Disco

Vi befinner oss alltså i Stockholm och morgonen är tidig. Om jag minns rätt så var det en mycket ljummen natt och det måste ha varit tidig eller sen sommar. Jag gissar på sen eftersom skivbolgagen räknade pengar på våren och sällan gjorde mycket väsen av sig.
Jag är sådär 35 år gammal och gift, mitt sällskap är runt 20 och har nyss gjort slut med sin kille.
Upplagt för vänsterprassel kan tyckas men så icke.  Vi satt på en konstig bänk som gick runt ett träd i gamla stan en stund, vi gick runt och tittade på hus och människor och sedan gick vi hem till vårt halvsunkiga hotell och somnade i skilda rum.
Av förklarliga skäl minns jag inte så många detaljer men att det var en mycket trevlig kväll minns jag. Jag hade inga moraliska betänkligheter denna kväll/natt, andra hade det säkert.

Jag gjorde en del mycket uppmärksammade skyltningar under den här tiden.
En påsk täckte jag ett stort fönster och la ut en stor presenning på fönstergolvet. Några säckar jord och gräsfrö på detta och efter en vecka hade vi en fin gräsmatta i fönstret.
Lite björkris, fjädrar i massor, några stora ägg i papp vackert målade och sedan lite bärbara musikmaskiner.
Pricken över I blev 10 nykläckta kycklingar en mikrofon och en högtalare på gatan så deras pip kunde höras.
Ta hjälp av några små kycklingar så säljer du Walkman (hette då Freestyle) och musikmaskiner.

Nå nu skulle det handla om Disco.
Jag kommer inte ihåg hur det gick till i detalj men vi fick frågan om vi kunde fixa ett disco i ett eller annat sammanhang.
Jodå, det kunde vi kanske. Skivor fanns, skivspelare fanns, förstärkare fanns högtalare fanns men kanske inte tillräckligt bra eller rättare sagt tillräckligt stora.
Nu hade jag under tiden med Villa & Trädgårdsservice byggt lite högtalare.
En vanlig högtalare har en väldigt låg verkningsgrad, dvs skickar du in Watt så får du ut lite decibel. Det krävs ohemult mycket watt för att få högt ljudtryck.

En sorgligt försummad högtalare är avstämda pipor eller hornhögtalare. Genom mellanväggar i en liten låda tvingar du luften att uppföra sig på lite annorlunda sätt, du ökar luftmängd och hastighet och får på så sätt en stor verkningsgrad.
Anledningen till att tillverkarna aldrig har kört den linjen är helt enkelt för stor produktionskostnad.

Jag byggde en del sådana högtalare och för att få det rätt var jag tvungen att lära lite om principerna som för övrigt är väl kända.
Nu blev det att såga spånplatta igen. Spånplattor är tunga och bra för ljudisolering, lägger man samman två så har du ett bra material att bygga högtalare i.

MIn manlige medhjälpare i butiken var synnerligt intresserad av att bli plattvändare så vi slog oss samman.
Vi kontaktade Gylling för att be om lov att kalla oss Nova Discoteam och det blev grönt ljus.

Gylling ovetandes skyltade jag upp ett fönster med Nova Discoteam och lite text om all musik, bra ljud och fullt ös.
Nu behövs det lite blinkande lampor och annat ljus för att bli disco.
Det fanns och finns massor av byggsatser att köpa för ljusorglar och strobolight och annat häftigt så då blev det fram med lödpennan och de gamla kunskaperna om kondensatorer, motstånd och den nya tidens transistorer.
Efter några kvällar lite nätter och en del helger hade vi då fått ihop, var sin rack med två skivspelare, mixer, kasettspelare, mic och ljusstyrning plus lite annat lyxkrafs.
Fläktar i botten på racken eftersom det blev mycket värme.

Nu hade jag gjort en speciallösning som innebar att två stereoförstärkare kopplades så att varje stereoförstärkare tog hand om var sin kanal som monoförstärkare.
Så här då, en förstärkare på 2x150 watt kopplades till en högtalare och därmed gav 300 watt på vänster sida och samma på höger sida. På så vis fick vi ut  2x300 watt till betydligt lägre pris och med mycket högre kvalité.
Två förstärkare på 2x150 watt lika med 2x300 watt, billigare, bättre ljud.
Vi körde i Hi-Fi vilket andra inte gjorde eftersom man körde med PA system.
Krånglig? Ja lite, men självklart när man fattat det.

Vad har vi då? Jo, två plattvändare, mycket bra ljud, hyfsat ljus och alla nya plattor, all ny musik.
Skivbolagen nappade på vårt upplägg och vi/jag fick många skivor som aldrig nådde allmänheten.
En maxisingel var en låt, ommixad, i storlek som en LP men spelad på 45 varv och sådana fick vi ganska ofta och det var exklusivt.

Jag har i min ägo en del bildskivor som är utgivna i få exemplar.
Madonna, Shakin´Stevens, Secret Service med flera.
Godbitar att spela en discokväll och som inte hördes på andra disco i närheten.

Nu for jag /vi runt i hela Blekinge och vände plattor, det var privata fester, hembygdsgårdar, offentliga festplatser och jag vet inte vad.
Hasslö, Aspö, Wämö och jag minns inte hälften.
En plats minns jag dock väl, Wämöparken.
Varje år vad det musik vid skolavslutningen och vi fick frågan om vi kunde spela.
Första året kom det 600 personer och andra året 1600.
En utomhusdansbana som rymmer 500 personer är rätt överfylld när 1600 dansar samtidigt.

Fortsättning följer......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar