söndag 4 december 2011

Lite klarläggande och sen går vi vidare.

Jag har fått frågan varför jag inte skriver ut företag eller namn.
Detta är av ren hänsyn till personer och den lag som kallas PUL.
Jag kommer senare att skriva rakt av med namn och allt men jag har ingen anledning att
genera personer som inte förtjänar det.

Hur var det då med att formspruta i tre färger.
Jo, vi sprutade ett "skelett i en färg först.
Sen flyttades skelettet för hand till en av två identiska maskiner med två stationer vardera till
nästa station.
Där sprutades nästa färg på som tröja och hjälm.
Sen flyttades figuren till nästa maskin där tredje färgen sprutades på.
Maskinerna var specialbyggda i England enligt våra specifikationer men var bedrövligt illa byggda.
Vi hade en duktig formverkstad som tvingades att bygga om och modifiera flera gånger men till slut fungerade det hela som var tänkt.
Den lokala pressen förstod inte riktigt storheten i det men fackpressen svämmade över av artiklar om processen.

I detta jobb inträffade också det största fysiska trauma jag varit med om så här långt.
Utanför fabriken fanns en väg som låg lite högre än fabriksområdet.
En liten gräsbevuxen slänt mellan parkeringen och vägen behövde klippas och jag bad den som som stod för det jobbet att klippa.
Det blev inte klippt och det blev inte klippt och det blev inte.........
Förbannad blev jag och greppade klipparen som var en Flymo svävande klippare.
Kniven skapade en luftström som lyfte klipparen några centimeter över marken.
Inga hjul och lätt att hantera.
Efterhand som jag klippte uppifrån och ner blev det rena grönsaksoppan av klippet och jag halkade och stoppade vänsterfoten i klipparen.
Vips borta var stortån, halva nästa tå och av den tredje var bara slamsor, ett rejält hack i fotbladet blev det också.
Ambulans med blåljus till akuten.
Nu fick jag vänta bra länge på operation eftersom en annan tokfan skulle rensa utkastet på sin klippare.
Utkastet hade satt igen och han stoppade in handen för att få bort stoppet, borta blev fem fingrar.

Summa summarum, jag läkte bra och har idag endast besvär när jag skall klättra på en stege utan skor och hur ofta gör man det.
Trots löfte om hälta och balansproblem av läkare har jag inte ett dyft av detta.

Nu skulle denna vackra och trevliga tid ta slut pågrund av en fullständig galenskap och ett problem som inte fanns.
Oljekrisen!
Och till detta återkommer jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar